Een onderzoek naar een overschreden grens.

Door deze grens te onderzoeken van mijn vrouwelijk lichaam hoop ik te ontdekken wat het vrouwelijk lichaam precies is. Hoe ziet dat lichaam eruit?

Wat is vrouwelijkheid ? Hoe zit het met grenzen die overschreden worden. In de expo vertel ik mijn eigen verhaal. Hoe mijn grenzen werden overschreden, over huiselijk geweld. Net als bij zoveel andere vrouwen. Laat ons in gesprek gaan.

Hier begint mijn onderzoek:


Studie van de vorm: Rond

De Frans-Algerijnse poststructuralistische feministe Hélène Cixous exploreert in haar invloedrijke essay Le Rire de la Méduse (1975). Cixous pleit daarin voor een zogenaamde ‘écriture féminine’ die niet alleen vrouwen aanspoort de pen ter hand te nemen, maar ook streeft naar alternatieve vormen van betekenisgeving, waarin het (vrouwelijk) lichaam een centrale rol speelt in het bewegen voorbij een hegemonisch fallogocentrisme.

Waarom een onderzoek naar het lichaam terwijl Cixous spreekt over ‘écriture feminine”

Cixous: “en s’écrivant, la femme fera retour à ce corps qu’on lui a plus que confisqué, dont a fait l’inquiétant étranger dans la place, le malade ou le mort, et qui si souvent est le mauvais compagnon, cause et lieu de inhibitions. A censurer le corps on censure du même coup le souffle, la parole.

 

écriture feminine = vrouwelijk schrijven

 Letterlijk = vrouwelijk schrijven

Figuurlijk = vrouwelijke stem / vrouwelijk denken / vrouwelijke stempel / vrouwelijk tekenen / vrouwelijk schilderen / …. Wat is vrouwelijk? Wat is een vrouwelijk beeld? Wat zijn vrouwelijke woorden?

 

Is de lijn die ik teken vrouwelijk vanuit mijn vrouwelijk wezen?

Aangezien mijn lichaam vrouwelijk is, mijn hand vrouwelijk is teken ik daarom een vrouwelijke lijn?

Als mijn lichaam vrouwelijk is, het potlood of het penseel een onzijdig attribuut maak ik dan vrouwelijke tekeningen?

Wat is dat vrouwelijk beeld, die vrouwelijke lijn, die vrouwelijke tekening?

Kan een lijn mannelijk of vrouwelijk zijn?

Wat definiëren we als een mannelijke lijn? Wat definiëren we als een vrouwelijke lijn?

Mijn lichaam is vrouwelijk = feit

Het attribuut is onzijdig = feit

Mijn denken is vrouwelijk = is dat zo?

Hoe kan ik weten of mijn denken niet mannelijk is?

Hoe kan ik weten of mijn denken vrouwelijk is?

Hoe kan ik weten of mijn denken soms vrouwelijk en soms mannelijk is?

 

 

Marina Abramovic is voor mij een vrouwelijk voorbeeld van vrouw. Terwijl ze misschien toch mannelijk overkomt?

Waarom komt Abramovic mannelijk over naar mij toe? Marina Abramovic komt voor mij over als een sterke vrouw, een vrouw in haar kracht, onverzetbaar, aanwezig, intens, kwetsbaar, staat volledig open voor de buitenwereld?

 

The body is a text, and the text is a body, something to explore further…

 

In ieder geval schreef Virgina Woolf in ‘A room of one’s own’ dat er een verschil is tussen mannelijk en vrouwelijk schrijven. Ze Schrijft: “the book needs to be adapted to the body”

Cixous: “en s’écrivant, la femme fera retour à ce corps qu’on lui a plus que confisqué, dont a fait l’inquiétant étranger dans la place, le malade ou le mort, et qui si souvent est le mauvais compagnon, cause et lieu de inhibitions. A censurer le corps on censure du même coup le souffle, la parole”

 

Het vrouwelijk lichaam is meer demonisch dan het mannelijke lichaam.

De mannelijke seksualiteit is gefocust op de falus terwijl de vrouwelijke sekualiteit is gefocust op het gehele lichaam.

 

De cyclische natuur van het vrouwelijk lichaam kunnen fysische worden uitgebeeld als ronde vormen.

 Cixous goes further establishing a relationship with women with their bodies not only in their writings but in their communication, and ultimately, in their form of being; thus the physical expression is something very present in the female sex whose body speaks:

Ecoute parler une femme dans une assemblée […] : elle ne ‘parle’ pas, elle lance dans l’air son corps tremblant, elle se lâche, elle vole, c’est tout entière qu’elle passe dans sa voix, c’est avec son corps qu’elle soutient vitalement la ‘logique’ de son discours ; sa chair dit vrai. Elle s’expose. En vérité, elle matérialise charnellement ce qu’elle pense, elle le signifie avec son corps. D’une certaine manière elle inscrit ce qu’elle dit, parce qu’elle ne refuse pas à la pulsion sa part indisciplinable et passionnée à la parole’.


FEMALE van 29.10 tot 05.11
in Kasteel Borluut

Kleine Gentstraat 69 in 9051 Sint-Denijs-Westrem

alle dagen van

14u tot 18u. 

Opening op zondag 29 oktober om 15u met Frederic De Meyer (The Art Couch)


Welkom op de opening op zondag 29 oktober om 15u

Inleiding door Frederic De Meyer (The Art Couch)