Veerle Verbeke


Painter, visual artist, instant photographer Belgium



Veerle Verbeke

Foto's Jan De Proost


Veerle Verbeke  groeide op in de buurt van Dendermonde. Ze studeerde confectie en etalage. Ze was 20 jaar zaakvoerder van de tweedehands design fashion stores Brocolie in Aalst en Brocenbouche in Gent. In 2016 besloot ze voltijds kunstenaar te worden. Ze volgde academie schilderkunst in Geraardsbergen en Oostende om nadien volledig autodidact te worden. Sinds 2020 woont ze in Gent in Studio Rodeberg. Ze is gespecialiseerd in schilderkunst maar maakt ook tekeningen, digital art en installaties. Verder maakt ze projecten met polaroidfoto’s.

Ze is gehuwd met Jan De Proost (kunstfotograaf).

Samen organiseren ze op Studio Rodeberg maandelijks een salon waar ze kunstenaars en kunstliefhebbers samen brengen.


Opleidingen

Etaleur/Visual merchandiser

​Schilderkunst en kunstgeschiedenis

Kunstacademie Geraardsbergen

Kunstacademie Oostende

​Modeltekenen naar levend model

Summerschool workshop Lithoprint onder leiding van Aad Hekker

Werkplaats Drawingcentre Diepenheim

​Introductie Risoprinting

​Opleiding Adobe Illustrator

Bij de expo Trust in Love in Campo Santo 3 tot 18  februari 2024


Binnenwandelen in de wereld van kunstenares Veerle Verbeke voelt als een onderdompeling in een bad van filosofie, mythologie, spiritualiteit, astrologie en hekserij.

Veerle reflecteert over de rol van de vrouw in de geschiedenis én in onze hedendaagse, hoofdzakelijk patriarchale samenleving. Een maatschappijvorm waarin vooral mannen de dominante rol vertolken.

Veerle drukt zich meestal uit in kleurrijke abstracte of surrealistische schilderijen en intrigerende polaroids. Geïnspireerd door denkers, schrijvers en kunstenaars zoals Susan Sontag, Dora Maar, Man Ray en Max Ernst - die ze ook allemaal op canvas portretteert - verkent Veerle nieuwe artistieke horizonten.

Veerle's artistieke zoektocht vertrok vanuit een oervorm die haar werd aangereikt door de Venus van Lespugue. Een venusbeeldje van ongeveer 25.000 jaar oud, uitgesneden uit het ivoor van een slagtand van een mammoet. Van alle venusbeelden lijkt dit beeldje de meest extreme vrouwelijke rondingen te bezitten. Wanneer we hier even rondkijken is de invloed van dit prehistorische artefact op Veerle’s werk duidelijk zichtbaar.

In haar recentste werken gaat Veerle nog een stap verder. Naast de natuurlijke rondingen verschijnen nu ook hoekige, knokerige elementen op het canvas. Een nieuwe fase lijkt ingezet. Tussen de coulissen kijken Louise Bourgois en Alberto Giacometti instemmend toe.

Veerle's achtergrond als onderneemster in de wereld van tweedehands- en vintagekleding laat ook sporen na in haar kunst. Haar creativiteit, ooit zichtbaar in haar zorgvuldig ontworpen etalages, vindt nu een nieuwe uitdrukking in haar artistieke werk.

Met overgebleven kledingstukken uit haar vroegere zaak, creëerde Veerle speciaal voor deze expo de assemblage ‘Trust in Love’.

Het is meteen ook de titel van haar tentoonstelling.

Ron Chiers (inleiding tot de expo)


Bij de expo Troost in Campo Santo 19 tot 26 november 2023


Veerle Verbeke toonde zeer onlangs nog haar werk in een interessante tentoonstelling in het Kasteel Borluut, ze komt op voor de vrouw, de vrouwelijke lijn en fulmineert wat tegen de mannelijke dominantie en arrogantie, ze toont zich strijdbaar en sterk. Hier wil ze haar ‘zachte kant’ laten zien aan de hand van een aantal kleinere werken. Ze heeft het bij mijn bezoek over “de vlietende wereld van het Japanse” als ze haar werken toont. Ze zijn intiemer, vragen om dichterbij te komen, maar ze liggen in diezelfde lijn als haar andere werk, het zijn voornamelijk vrouwenfiguren, ze kijken u aan, ze confronteren u of hun blik is verinnerlijkt, hun ogen zijn geloken. Het zijn geen portretten, het zijn mensen, ze zijn anoniem en universeel.

Enkele werken sluiten door hun vormgeving mooi aan bij de beelden van Guy. De figuren hebben geen gezicht, enkel de suggestie ervan. Ze zijn schematisch weergegeven maar herkenbaar als levend wezen en ze zijn met zijn tweeën. Troost door lichamelijk contact wordt hier treffend geïllustreerd. Troost is trouwens niet alleen menselijk, ook dieren kennen dat.

Veerle samùen met Jan zijn ook de initiatiefnemers van deze tentoonstelling. Met hun initiatieven willen ze niet zozeer enkel mooi werk tonen, maar beogen ze vooral interactie met het publiek. Vandaar dat ze altijd aanwezig zijn en dat deze tentoonstelling ook elke dag open is, dat er een breed publiek langs komt en dat er veel communicatie is. Dit is dus echt wel een expositie die mensen troost kan bieden, ieder van ons heeft dat nodig

ARTIKEL IN THE ARTCOUCH 22/01/2023

Posted By Frederic De Meyer

In de omvangrijke bibliotheek van Veerle Verbeke en haar partner, fotograaf Jan De Proost, prijken de grote teksten uit de westerse filosofie, van Aristoteles tot Kant; de intieme gedachten van Kafka; de verzamelde werken van C.G. Jung. Het lezen geeft vorm aan haar eigen gedachten, aan de beelden die in haar hoofd tollen, hoewel ze haar vreemd genoeg niet beïnvloeden, meent ze, of zo ze dit doen, toch niet rechtstreeks: ze dienen als geschreven bevestiging voor de gedachten die haar als mentale beelden van binnenuit worden gepresenteerd, en die ze de vrije loop laat in haar schilderijen en pentekeningen. Een vrije doorstroom tussen het zijn, de projectie en de reflectie ervan, aan het papier of het doek toevertrouwd.

Het is een proces. Een natuurlijke evolutie. Enkele jaren terug startte ze na een moeilijke periode met lessen aan de academie. Instinctmatig maakte ze portretten van denkers en kunstenaars (die ook denkers zijn) die iets voor haar betekenden, een al dan niet gevoelige snaar wisten te beroeren. Topor, Man Ray, Walter Benjamin. Meer en meer vrouwelijke filosofen ook, die, gelukkig maar laattijdig, meer en meer belangstelling genieten. Hannah Arendt, Simone Weil, de Beauvoir. De portretten gelden als schuchtere statement, in die periode, een losrukken uit de circle of concern -de zaken en gebeurtenissen waar je geen invloed op hebt maar die op je wegen-, door het veruitwendigen van een intieme gedachten. Tegelijk een affirmatie van de eigenheid, van het Jungiaanse ‘zelf’, die ze benadrukt in een reeks zelfportretten. Een dubbele statement: in de expo in Campo Santo staan vier van haar zelfportretten op het altaar.

Het is geen ijdelheid, lijkt me, geen rebellie tegen weerbarstige omstandigheden, ook de innerlijke. Eerder een strijdvaardige acceptatie ervan. Een samenvatten van een levensloop die niet rechtlijnig is verlopen, maar een ondoorgrondelijke logica volgt. Richtingloos, maar niet doelloos.

Je ziet het in de evolutie, van reeks naar reeks, in de kapel niet chronologisch, maar gevoelsmatig geordend. Geen schikking of pikorde, een voorlopig totaalbeeld van een leven dat geleden heeft maar via talrijke omwegen naar een nog wazige kern leidt. Figuren verdwijnen, muteren langzamerhand tot fluïde vormen -“omhulsels van mijn muze”, noemt ze ze mooi. 

Een reeks startte ze met twee hangende vormen, lusteloos en tam, weerzinwekkend wezenloos. Als reactie hierop ging ze deze vormen verder exploreren, hier en daar lijken ze zichzelf vanuit verschillende invalshoeken te analyseren, ietwat verrast om wat ze er vinden. De reeks mondt uit op twee grote werken waar de vormen transparant zijn en een herkenbare vorm hebben ingenomen. Een metafoor voor het traject van introspectie die ze met deze reeks heeft afgelegd? Ik kan de verleiding niet weerstaan het zo te interpreteren. Maar ik kan me vergissen. De kijker ziet uiteindelijk enkel wat hij zelf wilt zien…

Lees het artikel in THE ARTCOUCH

https://www.theartcouch.be/nieuws/veerle-verbeke/


 

INTERVIEW: VEERLE VERBEKE IN VENICE JUNE 15, 2022

Luca Curci talks with Veerle Verbeke during the 15th Edition of VENICE INTERNATIONAL ART FAIR 2022, at Palazzo Bembo.


“My inspiration comes from my childhood, the animation film: the Japanese anime in a colorful palette with large melancholic eyes and a philosophical wallpaper. The human and his emotional landscape fascinates me immensely. I can stare, observe and fantasize for hours. The face is an emotional landscape. The journey up to that point. The unique story of the person.”

Luca Curci – What are you currently working on?

Veerle Verbeke – Currently I’m working on a biomorphic series. This project started after my series of self-portraits that are now in the ITSLIQUID Exhibition in Venice. The biomorphic series is based on the form of my face, an upside-down egg. The egg is the beginning of everything, the base of life. Then I thought of what I could do with the form of an egg. And so I came to my ‘little monsters’, my liquid emotions. They are now leading their own life on canvas and as soft sculptures, so people can touch ‘emotions’. You can literally touch and feel ’emotion’.


LC – How did you get to your current artistic practice?

VV – I started in 2016. I followed art school for a few years after I stopped my profession as an independent vintage shopkeeper. The lessons in art school went way too slowly for me. So I began to watch youtube to learn, read a lot of art/philosophy/history/poetry books and saw lots of art in lots of musea in Europe. I guess you could call me a very curious self-taught human at the school of everyday life. During that period Covid19, I painted every day so my evolution as an artist started to take an explosive start.

LC – Which is the role the artist plays in society? And contemporary art?
VV – The role of ‘real’ and ‘pure’ artists is to be themselves and stay connected with their inner energy, their inner human, the core of everything, the core of life. So they can be the mirror for society. They are needed in the cycle of life to bring change and progress. Especially contemporary art. The beating heart of the life that is now, at this moment.


LC – Do visitors’ suggestions enrich yourself and your art?
VV – The period we had to stay indoors for the Coronavirus was very clear, we need other people. We need communication, we need to learn from each other. Otherwise, we get stuck in our own thinking, and like in stagnant water, you get sick from drinking that water. So yes, people enrich me, they inspire me, they gave me fuel, and they are my energy. During every exhibition I talk about emotions to people, I tell my story so they can connect. They can feel my story and so they can feel their story, so we are in connection at that moment. Connection is the enrichment we all need in this world right now.

LC – Do you use art to express something in particular? Is it your medium of expression?
VV – To me my art is both. It is a medium I use to get my message out. But it is also the expression of my inner soul.


LC – What is the message linked to the artwork you have shown in this event? How is it connected to the theme of the entire exhibition?

VV – I made a series of self-portraits on the pages of my favourite book ‘the Magic Mountain’ of Thomas Mann. I painted my face with a story underneath. My body contains a lot of stories. All different kinds of little stories made me who I am today. And all the stories we had in our lives we can see in the face, in the eyes, the skin. Traces of all our stories. Our face is the whole story, the story of everything. Every day that face changes, new stories are added everyday.

LC – What do you think about the concept of this exhibition? How did it inspire you?
VV – I reacted on the open call because the theme resonates with my work. I was already inspired. It is like a puzzle that fits.


LC – What is your idea about
ITSLIQUID GROUP?

VV – I don’t really have an idea about the group yet because it’s all new to me. I’m just beginning to read the story about ITSLIQUID. It sounds great. I love the word Liquid. Liquid has all forms, like water it takes the form of the container where it is put.

LC – What do you think about the organization of our event?
VV – I think the organisation sounds good. I wasn’t there in Venice so I can only judge from behind my desk, behind my computer screen. It looks ok. The shipping went well. When I had questions I always got a quick response in my mail. My work looks good on the wall, I asked someone to take pictures so I could see where my work was placed.


Read this article on ITSLIQUID 

https://www.itsliquid.com/search/Veerle+verbeke



Expo 2017-2023


2017 Expositie Duin en zee,kunst- en hobbyhappening

‘Duin en Zee’ plaatsin de Fortstraat 128 Oostende.

​2018 Expositie Galerij Anmigo Witte Nonnenstraat 61 Oostende

​2018 Expositie Galerij De Molen Stenedorpstraat 4 Oostende

​2018 Expositie Vitrine Lulustore Van Iseghemlaan 75 Oostende

2019 Cabin Art, Sint-Idesbald
2019 Buren bij kunstenaars Oostende
Van 4 juli tot 31 augustus 2020 expo in De Schuur Mariakerke (samen met Jan De Proost)

Van 17 juli tot 30 augustus 2020was 'portret van Lee Miller' te bezichtigen in de Kunsthal Gent , Caermersklooster.

Van 1 juni tot 30 september 2021: DE SCHUUR Zandloperstraat 259in Mariakerke.

2021 Permanente expo Studio Rodeberg

2022 CAMPO SANTO GENT : DID YOU SEE MY FACE 5 tot 13 februari

2022 Sint-Denijs-Westrem Art Fair ArtPoint 10 en 11 september
2022
ANTWERPEN GALERIE NOBODY 1 FRIENDS van 1 tot 31 december


2023

 21 tot 29 januari (solo expo) CAMPO SANTO GENT: In Stilte

28 mei tot 30 september Polaroids & Paintings, Schoonaarde 150 jaar

9 juni tot 8 augustus Hotel des Artistes Oostende

16 september 

28 oktober tot 5 november FEMALE Kasteel Borluut Sint-Denijs-Westrem (solo expo)

19 november tot 26 november  TROOST Campo Santo Gent


2024

3 februari tot 19 februari Gent Female 2


Italië

3 tot 30 september 2022 Palazzo Bembo Venetië


Frankrijk

vanaf 23 april 2023 in de vaste collectie: portret van Dora Maar

La Maison Dorta Maar (Nancy Begley Foundation USA) in Ménerbes.



Zie mijn expo-pagina voor alle upcoming expo's in 2023



TROOST 
CAMPO SANTO 19 - 26 november 2023

VEERLE VERBEKE / FEMALE

Kasteel Borluut 29 oktober - 5 november 2023

Over de expo 'In Stilte ' januari 2023

DAAN RAU 23/01/2023:

Gisteren even stilgestaan bij de tentoonstelling van Veerle Verbeke in de Amanduskapel bij het Campo Santo. 'In stilte' toont een interessante evolutie in haar werk, een zoektocht die in stilte verloopt.

Van bezoekers:

Heel de moeite om te gaan zien (Maarten Marchau)

Krachtige Veerle! (Carmen De Vos)

Was leuk om te zien en kennis te maken. Doe vooral zo verder (Pol Pollet)

Fier op jou (Kristina Verbeke)

Respect voor soberheid.... geweldig! (Chris Vostes)

Prachtig (Mieke Bruneel)

'De drie boeken van Veerle Verbeke' in The Art Couch juninummer 2023

Foto: Jan De Proost & Veele Verbeke - remake Susan Sontag by Peter Hujar

Op het ogenblik van ons bezoek liggen er verschillende boeken van en over Dante Alighieri’s Goddelijke Komedieverspreid over de tekenruimte en de woonkamer. Twee Nederlandstalige versies, waarvan een in dichtvorm; een tweetalige versie half in het Italiaans, hoewel Veerle de taal niet machtig is; enkele boeken over de tijdsgeest waarin het boek geschreven werd. Het geeft goed weer hoe Veerle in het leven en in haar werk staat: methodisch, in de diepte.

Ook het thema, de Goddelijke Komedie, is niet lukraak gekozen. De doortocht in de hel, de loutering, het bereiken van het paradijs. Het leest als een allegorie op haar persoonlijke leven, aangezien Veerle zelf heel wat woelige waters heeft bevaren alvorens enige balans en rust te vinden. Het is niet dat ze in Dantes relaas een spiegel vindt, of een vorm van troost, eerder een verdieping van haar eigen leven. “Ik wil begrijpen”, zegt ze, Hannah Arendt citerend.

Het mag niet verbazen dat haar boekenkast uitpuilt van meer grondige, in diepte gravende denkers. Ze helpen haar niet enkel om haar eigen verleden om te spitten en tot een consistent verhaal om te vormen, ze helpen haar evenzeer om er zin uit te puren. “Het leven is begrijpbaar”, zegt ze, “al moet je laag per laag de ruis rond de essentie afpellen”. Geduldig, bedachtzaam, maar evengoed hardnekkig en onverschrokken.

Het leven recht in de ogen durven kijken. In al zijn facetten. In haar werk wisselt Veerle de portretten van voorbeelden als Hannah Arendt, Simone Weil of Simone de Beauvoir af met zelfportretten. Niet dat ze zich aan hen meet, ze vormen veeleer een verlengde van haar denken, een laatste, dunne vertakking organisch uit een vruchtbare intellectuele bodem gegroeid.

Literaire studies ritmeren haar dag, maar evengoed dienen ze als afbakening. ‘s Ochtends laaft ze zich aan autobiografieën of aan brieven van literaire reuzen — momenteel de brieven van Henri Miller aan Anaïs Nin —, waarna ze zelf haar gedachten aan het papier toevertrouwt. ’s Namiddags schildert ze in gezelschap van Dantes Inferno. ’s Avonds, na een film, leest ze stripverhalen of kinderboeken, om uit te rusten van de maalstroom aan gedachten en impulsen die de dag haar bracht. Dient de literaire tocht haar tot inspiratie? Soms expliciet, zo blijkt uit haar reeks portretten van denkers die ze bewondert, waarvan sommigen zelfs werden getekend op uitgesneden bladen van Thomas Manns Toverberg — een versie in voor de moderne mens onleesbaar geworden Oudnederlands. Maar het blijkt evengoed uit de reeks abstracte werken die de laatste tijd uit haar ontspruiten, archetypische vormen van berusting en introspectie, maar ook van groei en ontwikkeling. Visuele vormen van een misschien niet zo onbereikbaar doel.

Wie is Veerle Verbeke?

Veerle Verbeke (1971) groeide op in de buurt van Dendermonde. Ze studeerde confectie en etalage
en was 20 jaar zaakvoerder van de tweedehands design fashion voordat ze in 2016 besloot om voltijds kunstenaar te worden. Ze legt zich toe op schilderkunst maar maakt ook tekeningen, digital art en installaties.

Het werk van Veerle is momenteel te zien in Hotel des Artistes in Oostende, Karel Janssenslaan 23 tot 27 augustus. Open van donderdag tot zondag van 14u30 tot 18u00. Op zondag 2 juli is Veerle aanwezig. Meer info via: www.hoteldesartistes.be


Uit het juni nummer van The Art Couch Belgium tekst Frederic De Meyer

Uit Kunst(h)hart 2 juni 2023


Het Salon met Veerle en Jan en op 2 juni bij Kunst(h)hart was veelzijdig!

Hun kennismaking, hun interesses in hun zowel persoonlijke als gezamenlijke projecten. Hun ontmoetingen met gelijkgestemden; hun uitwisselingen rond filosofen en boeken, ochtendgesprekken of wandelingen zijn aanleiding tot een traject naar een treffende foto (door Jan) of een reeks schilderijen van Veerle. Het lijkt allemaal organisch te groeien, hun kunstzinnige Salons, hun Open Atelier (op zaterdagnamlddag), hun projecten met andere kunstenaars (bv Hotel des Artistes In Oostende), Jan weet met zijn babbels verblnding te maken tussen mensen en plaatsen, heden en verleden.Veerle vertaalt dit weefsel (naast bv haar eigen reeks zelfportretten) In kleuren, gevoel en herkenning op canvas, karton, bladzijden uit een oud boek.Jan & Veerle sloten onze eerste '5alons' reeks unlek en met veel élan af.Meer over dit kunstenaarsduo op STUDIO RODEBERG (Rodeberg 12 9030 Gent)

en tijdelijk in Hotel des Artistes

Art Project by 4 Artlsts van 9 juni tot 27 aug 2023 Karel Janssenslaan 23, Oostende (Verslag Annie V.P)


.

Uit Weerwoord (januari 2023)


De absurditeit van de kleine lettertjes bij het tekenen van contracten deed me in de vorige eeuw al licht ontvlammen. Waarom is een tekst die zo belangrijk is altijd in gigantische kleine letters gedrukt? En als het nog even kon gebruikten sommige bedrijven licht blauwe inkt. Totaal onleesbaar, zelfs met een vergrootglas.Gedurende mijn leven als zelfstandige liep ik wel eens vaker van het kastje naar de muur en omgekeerd. Op een gegeven moment werd ik bij problemen enkel nog gehoord in de bufferzone van het callcenter, ver weg van het desbetreffende bedrijf waar ik geen gehoor meer vond. Mijn grieven werd zelfs niet meer ontvankelijk bevonden. Mijn klacht bereikte niet eens meer diegene die ik wou bereiken. Mijn ongenoegen kon enkel nog verdwijnen in het luchtledige.Er ontstond een absurdistisch beeld in mijn hoofd.

Stel je voor. Een ruimte met enkel een gloeilamp, een bureau, een bureaubediende in een grijs maatpak met das en een kilometers hoge gealfabetiseerde sorteerkast. Het enig wat de bureaubediende doet is jouw geschreven klacht ontvangen, registreren en sorteren in de surrealistische kilometerkast. Dag in dag uit, van 9u tot 17u, tijdens de kantoordagen.

Zo is het idee ontstaan.Een plaats waar iedereen terecht kan met z’n klacht. En elke klacht, hoe klein of absurd ook, wordt ontvangen en geklasseerd en bewaard tot in de eeuwigheid.Een ode aan Franz Kafka.

Vandaag, zoveel jaren later, merk ik dat dit probleem alleen maar is gegroeid. Het is zelfs dagelijkse kost geworden. Er zijn geen aanspreekpunten meer. Geen levende zielen waar je kan met praten of jouw probleem kunt aankaarten. De eenzaamheid wordt gestimuleerd want niemand heeft nog tijd. Post bezorgen is bandwerk geworden, de bank heeft nog amper loketbedienden, het ziekenhuis een computer om aan te melden, een dokter een tijdsslot van 15 minuten ...

The Dora Maar House

Ménerbes (FR)


Thank you Veerle Verbeke for the donation of her portrait of Dora Maar as part of her Surrealist Artist series. We are deciding on it's forever home in the house at the moment, so many options for this colorful work!. 04/2023